top of page

The Burden of Objects

Performed collection

 

2009-2016

Canada, Italy, Mexico, United States

I invited people from different regions in Canada, the United States, Mexico and Italy to part with a forsaken object which they had nevertheless hung onto. To cast off the burden associated with it. In exchange, I undertook to provide it another life as part of an artistic project. Each person rummaged around to find an object and told me why they were ready to part with it. I accumulated like this a collection of approximately 1800 elements — the smallest being a pearl, and the largest an armchair — and kept a record of their stories.

 

These objects became my companions.

Reportage radio 

Your Burden Her Art 

par Alisa Seigel

Place publique

When I start collecting, I think of each situation in my life through this activity. It triggers a process. I sort through the objects and set them up in various ways in the space. These gestures enable me to create groupings, families. To weave a web of relations which also extends beyond.

 

I think of the different lives of objects. Of the various journeys they have made since they were manufactured, of the tightness of the spaces that later separate them. I wonder about what remains and what is lost through them. Personal objects, commercial and institutionalized objects. How to extricate them from the categories which limit their use?

 

I have entered various museums with these objects. There I have explored the little-known labyrinths of their collections, as if these places were also objects to disentangle, spaces to open.

 

This project has unfolded over different time periods, through travels, residencies, actions and exhibitions that have produced works in the form of assemblages, installations, videos, photographs, drawings, public readings and performances.

 

Summit Meetings is the last stage concluding this creation cycle.

Links

Le Poids des objets – Recommencer, La Chambre blanche (Québec), 2011 

Résidence de création au Cégep de Granby-Haute-Yamaska, co-produite par le 3e ImpérialGranby, 2011-2012

Performer l’archive. Archi-féministes! Volet 2, exposition collective, Optica, Montreal — Curators : Marie-Ève Charron, Marie-Josée Lafortune and Thérèse Saint-Gelais

 

Projet Stanstead ou comment traverser la frontière : volet 2, Galerie d’art Foreman, Sherbrooke, QC — Curator : Geneviève Chevalier.

 

Bibliography

De Groot, Raphaëlle. «Le musée comme terrain de création : gestes, affects, embarras et vies d’objets». Muséologies, Vol. 9, n. 2, 2018, p. 241-267.

Ménard, Sophie, « La pesée sauvage. Le Poids des objets de Raphaëlle de Groot » chapter in À l’œuvre, l’œuvrier, directed by Sophie Ménard et Jean-Marie Privat, Éditions universitaires de Lorraine, 2017, 262 p.

 

Raphaëlle de Groot : Rencontres au sommet, publication accompagnant les expositions tenues à la Southern Alberta Art Gallery, Lethbridge, Alb. (27 sept. - 23 nov. 2014), à la Art Gallery of Windsor, Ont. (3 oct. 2015 - 17 janv. 2016) et au Musée national des beaux-arts du Québec (4 févr. au 17 avril 2016). 2016, 175 p.

 

Ménard, Sophie, « Le don d’objets et des “restes de vie” (Raphaëlle de Groot). Pour une ethnocritique de l’œuvre d’art », Essais de bricologie,Techniques & Culture, n. 64, 2015

 

Leblanc, Véronique, « Des mots à la forme, quelques échafaudage de récits » in L’envers de l’endroit, Granby: 3e Impérial, Centre d’essai en art actuel, 2015, p 117-146.

Bélisle, Julie. « L'emploi de la culture matérielle dans l'art contemporain : le rassemblement d'objets comme modalité de création » Thesis. Montreal (Quebec, Canada), Université du Québec à Montréal, Doctorate in Art History, 2015.

 

Fraser, Marie, «Des formes de vie à la restitution du présent : de l’artiste anthropologue à l’archéologue», in Globe, Revue internationale d’études québécoises, Volume 17, n. 1, L’actualité de l’art au Québec, 2014, p. 153-173.

 

De Groot, Raphaëlle, portfolio, Philo & Cie, no 8, August 2014.

 

Lungu, Florentina, « Raphaëlle de Groot. Un musée dans une valise », Vie des arts, Montreal, n° 231, 2013.

 

De Groot, Raphaëlle, « Cap sur la décroissance », portfolio, Relations, Montreal, n°765, June 2013.

 

Déry, Louise, «Raphaëlle de Groot: Récits d’autrui», Raphaëlle de Groot, La Réserve, Rome: Z2O Galleria – Sara Zanin, 2013. (exhibition catalogue)

 

Déry, Louise, «Raphaëlle de Groot», Sobey Art Award 2012, Halifax: Art Galley of Nova Scotia, 2012, p. 48-57. (exhibition catalogue)

 

Abensour, Dominique, « La collecte, la collection, la collectionneuse », Esse, Montreal, n° 71, 2011.

Guay, Jean-Pierre, « S’encombrer des autres. Raphaëlle de Groot, Le poids des objets/The Burden of Objects », Inter, Quebec, n° 106, 2010, p. 93-94.

 

Loiselle, Geneviève, « Le dos large », ETC, Montreal, n° 90, 2010, p 62-63.

 

« Raphaëlle de Groot: Object Lessons », Canadian Art On Line, See it, April 23, 2009.

 

Stuart, Jasia, « Raphaëlle de Groot – The Burden of Objects », Prairie Artsters.com, April 7, 2009.  

bottom of page